TUTORIAL 12 - Mencipta model animasi kita sendiri dengan kriteria mengikut imaginasi masing-masing

TUTORIAL 12 - Mencipta model animasi kita sendiri dengan kriteria mengikut imaginasi masing-masing


Assalamualaikum w.b.t dan Salam mesra!


TUTORIAL 12 - Animasi
Berbantukan AI kita mampu mencipta model animasi kita sendiri dengan kriteria mengikut imaginasi masing-masing. Sebelum itu kita perlu tahu istilah yang perlu dibenamkan semasa penulisan prompt untuk menjana imej yang diingini.
Berikut adalah beberapa istilah dalam dunia animasi, termasuk dimensi-dimensi yang umum digunakan:
1. 2D (Two-Dimensional):
- Animasi yang diciptakan dalam dua dimensi, biasanya pada bidang mendatar tanpa kedalaman.
2. 3D (Three-Dimensional):
- Animasi yang menciptakan kedalaman dan dimensi ketiga, memberikan ilusi objek yang dapat dilihat dari berbagai sudut.
3. 4D (Four-Dimensional):
- Umumnya merujuk pada animasi 3D yang melibatkan unsur tambahan seperti pergerakan khusus, kesan khusus, atau interaksi sensor lainnya untuk menciptakan pengalaman yang lebih menarik.
4. Stop Motion:
- Teknik animasi di mana objek fizikal dipindahkan secara perlahan untuk menciptakan ilusi gerakan.
5. Cel Animation:
- Proses tradisional animasi di mana setiap bingkai dihasilkan secara manual pada selembar kertas atau sel yang terpisah.
6. Rotoscoping:
- Teknik di mana animator menggunakan rakaman film sebagai rujukan untuk menggambar adegan frame by frame.
7. Motion Capture (MoCap):
- Menggunakan sensor dan kamera untuk merakam gerakan nyata, kemudian memindahkan data gerakan ke karakter animasi.
8. Claymation:
- Jenis animasi stop motion yang menggunakan karakter dan objek dari tanah liat.
9. Tweening:
- Proses automasi yang menghasilkan pergerakan di antara dua bingkai kunci dalam animasi, menghemat waktu dan upaya.
10. Keyframe Animation:
- Animasi di mana posisi atau sifat objek diatur pada titik kunci tertentu, dan perubahan berlaku di antara titik-titik tersebut.
11. Frame Rate:
- Jumlah bingkai yang ditampilkan per detik dalam animasi, seperti 24fps (frame per detik) pada film.
12. Squash and Stretch:
- Prinsip animasi yang melibatkan deformasi objek untuk memberikan kesan kepada gerakan.
13. Onion Skinning:
- Fitur dalam animasi yang memungkinkan animator melihat beberapa bingkai sebelum dan sesudah bingkai saat ini untuk membantu melancarkan pergerakan.
14. Storyboard:
- Rangkaian gambar atau ilustrasi yang menggambarkan urutan adegan dalam animasi atau filem.
15. Looping:
- Membuat animasi agar dapat diputar berulang, sering digunakan untuk pergerakan berulang seperti berjalan atau berlari.
Untuk gambar dalam perkongsian pada kali ini saya menggunakan istilah 'Claymation' yang dibenamkan ke dalam prompt menjadikan imej realistik berubah kepada model jenis animasi stop motion yang menggunakan karakter dan objek dari tanah liat. Sudah pasti murid teruja bila melihat gurunya memiliki karakter animasi sendiri dalam slide atau video pdpc! Selamat mencuba, jangan malu untuk berkongsi hasilnya di ruangan komen.

*Tidak semua istilah dapat dibenamkan ke dalam prompt untuk penjanaan imej kerana sebahagiannya adalah untuk kegunaan dalam penerbitan video.

BACA JUGA :

?? Siaran langsung temu bual Selamat Pagi Malaysia, RTM bersama Cikgu Suffi dan Cikgu Zuly

?? Siri Perkongsian Ilmu Blogger bersama Cikgu Suffi dan rakan-rakan

?? Youtuber Pendidikan mengorak langkah membuka tirai tahun 2023

?? Jom sertai kami! Panggilan untuk semua penyedia konten pendidikan di Malaysia.




Yu. Suffi Yusof

Seorang guru yang sangat obses dengan dunia pendidikan digital dan pertanian moden. Memiliki minat mendalam dengan dunia grafik, penerbitan video, animasi dan pengurusan sumber manusia.Terus menyumbang selagi hayat dikandung badan. Biar jasa jadi kenangan.

Catat Ulasan

To Top